Holnap a HAND Szövetség szervezésében bemutatják Dr. Kiss Judit, A magyar nemzetközi fejlesztéspolitika a számok tükrében című hiánypótló tanulmányát, amelyet a Szövetség felkérésére készített el. Annak ellenére, hogy elvileg független szerzőről van szó, tagadhatatlanul érződik benne a civil szervezetek szemléletmódja, és a CONCORD európai civil szervezetek szövetségének tanulmánya, a „Hold the Applause” című tanulmányban megfogalmazott gondolatok. A holnapi program egyébként itt megtalálható.
1. Mennyi támogatást nyújtunk?
2. Kiket támogatunk?
2.1. A bi- és multilaterális segélyezés viszonya
2.2. Az ODA és az OA viszonya
2.3. Kik a legfőbb partnerek?
3. Hogyan támogatunk?
3.1. Projektfinanszírozás
3.2. Technikai együttműködés
3.3. Kötött segélyhitel
3.4. Adósságelengedés
3.5. Menekültek támogatása
4.1. A donorok tevékenységének koordinációja
4.2. A nemzeti szakpolitikák koherenciája
4.3. Hosszú távú tervezés/tervezhetőség
4.4. A recipiens országok igényeinek való megfelelés
4.5. A segélyek kötöttségének feloldása
4.6. Számonkérhetôség – elszámoltathatóság
4.7. Projektmonitoring
4.8. Segélyhatékonyság – kinek a szempontjából?
5. Összefoglalás helyett: az Aid Watch munkacsoport 12 pontja
A tanulmány célját a megrendelők és a szerző a következőképp fogalmazták meg:
„A Hand Nemzetközi Humanitárius és Fejlesztési Civil Szövetség felkérésére készített alábbi tanulmány legfőbb célja, hogy:
• bemutassa és kritikailag elemezze, monitorozza a magyar fejlesztéspolitikát a nemzetközi aid watch tevékenység kritériumainak megfelelően,
• javaslatokat és ajánlásokat dolgozzon ki a magyar nemzetközi fejlesztési együttműködés (továbbiakban,
NEFE) átalakítására és továbbfejlesztésére a fenti kritériumrendszernek való megfelelés érdekében, és
• tovább tudatosítsa a társadalomban a segélytevékenység, a „tényleges, jó segély” (genuine aid) nyújtása fokozásának szükségességét.”,
továbbá, hogy „értékelje az ENSZ Millenniumi Fejlesztési Céljaira irányuló magyar teljesítményt a nemzetközi aid watch tevékenység kritériumainak megfelelően”. Sajnos az nem derül ki a dolgozatból, hogy mik az aid watch tevékenység kritériumai.
2.2. Az ODA és az OA viszonya
Az, hogy az OA a rendszerváltó országok felé irányul, kissé leegyszerűsített kijelentés. Itt nem rendszerváltó, hanem tranzíciós országokról van szó. Nem beszélhetünk rendszerváltásról Líbiában vagy Kuvaitban, pedig 2003-ban mindketten az OA listán szerepeltek. Bosznia, Szerbia-Montenegró, Horvátország és Ukrajna pedig sosem szerepeltek a 2003-as OA listán, mindig is ODA jogosultak voltak, az ún. Lower Middle Income Countries csoportjába tartoztak és tartoznak ma is (az ODA listát 3 évenként újítják).
2.3. Kik a legfőbb partnerek?
A tanulmány partnerországként említi Pakisztánt, Kenyát és Indonéziát, holott ezek az országok sosem tartoztak a magyar segélyezés repiciensei közé. Valóban kusza egy kicsit a Külügyminisztérium projekt odaítélési gyakorlata, ám Pakisztán vélhetőleg a földrengés, míg Indonézia a Tsunami után nyújtott támogatás miatt került fel a listára.
Bulgária és Románia esetében pedig azt tudom elképzelni, hogy EU csatlakozásuk elősegítéseként Magyarország valamilyen twinning projektet támogathatott, valószínűleg pont a nemzetközi fejlesztés területén. Jó lett volna ezeket a pontokat kicsit kibontani.
Egyébként a tanulmány később fel is sorolja a hivatalos listát:
Stratégiai partnerek: Bosznia-Hercegovina, Szerbia és Montenegró, Vietnam.
Partnerek: Etiópia, Jemen, Kambodzsa, Kirgizisztán, Laosz, Macedónia, Moldova, Mongólia, Palesztin Hatóság, Ukrajna.
Nemzetközi kötelezettség alapján: Afganisztán és Irak
3.2. Technikai együttműködés
A dolgozatban a következő szerepel: „Igen sokszor panaszkodnak a recipiensek arról, hogy a szakértők küldése meglehetősen költséges s legtöbbször a donor ország konzultáns cégei profitálnak belőle.”
Nem nagyon értem ezt a mondatot, ugyanis, miért magas a recipiens országok számára a szakértőjük küldése, ha ezt a magyar állam fizeti?
4.1. A donorok tevékenységének koordinációja
„Amennyiben a rendelkezésre álló források szűkösek, akkor a felesleges duplicitások elkerülése érdekében szükségszerű a donorok tevékenységének koordinálása, harmonizálása, az erőforrások koncentrálása.”
„Az EU azt javasolta, hogy alakítsanak ki munkamegosztást és komplementaritást a recipiens országon belül (in-country and cross-sector complementarity), illetve a recipiens országok között (cross-country complementarity), valamint a donorok között. Vagyis egy-egy donor egy vagy néhány területre, szektorra, illetve relációra koncentráljon, de ugyanakkor ne legyenek a segélyből kimaradó relációk (aid orphans) vagy szektorok.”
Egyetértek ezzel a kívánsággal, de gyanítom, hogy ameddig a „donor competition” nem szűnik meg, addig (emiatt is) számolnunk kell a segélyek hatékonyatlanságával.
„A segélyhatékonyság harmadik aspektusa pedig az egyes projektekre vonatkozik, vagyis arra, hogy a tervezett és megvalósított projektek mennyiben segítették elő a recipiens gazdasági és társadalmi fejlődését, a Millenniumi Fejlesztési Célok, valamint a donorok elvárásainak megvalósulását.”
Valóban hatékony projekteket kell végrehajtani, és a célországok stratégiájához illeszkedve.
4.4. A recipiens országok igényeinek való megfelelés
„A recipiens igényeinek való megfelelés egyik kiemelt területe a szegénység csökkentése, vagyis olyansegélyek nyújtása, amelyek
• a leginkább rászorulókat, a legszegényebbeket segítik, és
• az ún. Basic Social Services (alapellátás: alapfokú oktatás, egészségügyi alapellátás, népesedési programok, élelmezés és egészséges ivóvízzel valóellátás) fejlesztését segítik elő.”
„Magyarország esetében nem állnak rendelkezésünkre adatok az alapellátás részarányáról.”
Pedig a 10.-es táblázatból nagyjából ki lehet következtetni, legalábbis, hogy az összes 301 projekt közül hány darab szólt/szól az alapellátás javításáról, milyen összértékkel. Míg összesen 65 darab ilyen projekt számolható össze, addig összköltségük
4.6. Számonkérhetôség – elszámoltathatóság
Sajnos ez a dolgozat leggyengébb pontja, legalábbis morális szempontból. Ugyanis míg teljesen jogosan és pártatlanul azt írja „… a költséghatékonyságot nagyban emelné, ha a segélypénzeket kezelő és felhasználó szervezetek, intézmények transzparens, közérthető, mérhető és összehasonlítható módon rendszeresen beszámolnának egyrészt a költségvetésüket jóváhagyó parlamentnek, a civil szervezeteknek, a közvéleménynek, a „társadalom”-nak, másrészt a nemzetközi donor- és recipiensközösségnek.” , hirtelen előveszi a HUN-IDA Kht.-t. A tanulmány felhasznált irodalma között találtam Miklósi Gábor Segélybusiness című Narancsos cikkét is, amit itt a blogon korábban már elmarasztaltam .
Majd a cikk így folytatja:
„Tudjuk, hogy a segélypolitika végrehajtásáért a HUN-IDA Kht. felel a Külügyminisztériummal kötött szerződés értelmében, s hogy „a HUN-IDA megfelelően teljesítette szerződéses kötelezettségeit és eredményesen működött közre a projektek szakmai pénzügyi előkészítésében, a pályázatok összeállításában, a partnerországokból érkező szakmai delegációk képzési programjainak szervezésében, s kezdő lépéseket tett a projektek monitoringjára és értékelése”. Sajnos a fentiekre vonatkozó konkrét kérdéseinkre nem kaptunk választ, mondván, hogy azok üzleti titkot képeznek a KüM-mel kötött szerződés értelmében.”
Nem tudom másnak vélni ezt, mint az említett intézmény felé tett rosszindulatú fricskának. Az egész tanulmányban csak egyetlen civil szervezet van megemlítve negatív környezetbe helyezve, a HUN-IDA. Gondolom, hogy itt a konkrét kérdések alatt pénzügyi kérdéseket kell érteni. A HUN-IDA és a többi szervezet által végrehajtott projektek összege itt megtalálható. Később a 12 pontban pedig már teljesen egyértelműen kijelenti, hogy „az üzleti titkot nem képező adatok teljes transzparenciája– egy NEFE-adattár és dokumentációs központ létrehozása”.
4.7. Projektmonitoring
„Le kell számolni azzal a kényszerképzettel, hogy csak a nagy és drága projektek lehetnek hatékonyak. Különösen egy kis és erőforrásszegény ország esetében fontos, hogy bizonyítani tudjuk, hogy a célirányos, tudástranszferen alapuló projektek kis értékük ellenére is lehetnek hatékonyak és jelentős fejlesztési hatással járhatnak.”
Ebben én nem lennék annyira biztos, és tényleg nagyon fontos a bizonyítás. Nagyon gyakran a segélyezés hatékonyatlanságának pont a segélyek proliferációja, szétaprózódása, vagy szétbombázása az oka. Vagyis, a túl sok donor és segélyprogram túl sok lehet a befogadó ország számára. A segély proliferáció több formában is kárt tud okozni a segítség hatásosságában. Újabb keletű tanulmányok jelzik, hogy a segélyek proliferációja növelheti a lebonyolítás költségeit és leértékelhetik a segély valóságos összegét. A segély proliferáció előidézheti a donorok belföldi erőforrásokért (rendszeres kiadások, valutaárfolyam) dúló versenyét is.
5. Összefoglalás helyett: az aid watch munkacsoport 12 pontja
1. szabad hozzáférés a publikus NEFE-adatokhoz, -statisztikákhoz, -jelentésekhez, beszámolókhoz, -projektértékelésekhez;
2. az üzleti titkot nem képező adatok teljes transzparenciája– egy NEFE-adattár és dokumentációs központ létrehozása;
5. beszámoltathatóság a magyar NEFE végrehajtásáról és elszámoltathatóság a NEFE elköltésérôl; egységes rendszerben készült, egymással összehasonlítható éves beszámolók készítése;
7. az afrikai és a legkevésbé fejlett országok mint recipiensek, illetve a szegények preferálása;
Habár most elsősorban az általam gondolt hiányosságokat írtam le, de ez azért ilyen kevés, mert a dolgozat többségével egyet értek. Jó lenne, ha minden évben készülne ilyen jelentés, és a készítése közben a civilek tanulnának belőle, olvasás után pedig a Külügyminisztérium. Persze a megfelelő kritikai gondolkodás eszközeivel élve.
A kiadvány külalakjában is nagyon jó, modern, európai. Vannak benne hivatkozások, és magyar szerzők munkáit felhasználták.
1 comment:
szia!
eloszor: tetszik a blogod.
masodszor: nagyon helytallonak es konstruktivnak talaltam az eszreveteielidet a kiadvannyal kapcsolatban. jo lett volna, ha mindenki, foleg aki egy kicsit is erintett, valahogyan hasonlo szinvonalon fogalmazta volna meg a velemenyet.
csak egy pelda: http://www.hunida.hu/allasfoglalasok_hirek/allasfoglalas
az iras persze mindig az irojat minositi...
itt sem a kritika a baj, sot van amivel egyet is lehetne erteni. a gond, hogy a kiadvany nem errol szol. ertelmes kritikaval lehetne vitatkozni...
udv
Post a Comment